Statut
STATUT
Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Zarządców Nieruchomości
tekst jednolity po zmianie, na podstawie uchwały Zgromadzenia
z dnia 31 stycznia 2014 r.
Rozdział I
Nazwa, godło, siedziba, teren działalności i charakter prawny Stowarzyszenia.
§1
Stowarzyszenie jest stowarzyszeniem w rozumieniu ustawy – Prawo o stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989roku (dz. U. z 1989 roku Nr 20, poz. 104 z późniejszymi zmianami) i nosi nazwę: ZACHODNIOPOMORSKIE STOWARZYSZENIE ZARZĄDCÓW NIERUCHOMOŚCI.
§ 2
Terenem działalności Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
§ 3
Siedziba Stowarzyszenia jest miasto Szczecin.
§ 4
Stowarzyszenie używa pieczęci z jego nazwą i siedzibą o wzorze określonym uchwałą Ogólnego Zgromadzenia Członków – zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§ 5
Stowarzyszenie opiera swoją działalność na aktywności społecznej ogółu członków, jednakże do prowadzenia swoich spraw może zatrudniać pracowników.
§ 6
Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
§ 7
Stowarzyszenie ma prawo tworzenia jednostek terenowych – oddziałów, które obejmują swoim terytorium obszar powiatu lub wielu powiatów.
§ 8
Stowarzyszenie i jego jednostki terenowe mogą prowadzić działalność gospodarczą z przeznaczeniem uzyskanych z niej dochodów na realizację celów statutowych.
Rozdział II
Cel i środki działania.
§ 9
Celem Stowarzyszenia jest:
- prowadzenie działalności edukacyjnej w celu podnoszenia kwalifikacji osób zajmujących się gospodarką nieruchomościami;
- tworzenie jednolitych reguł działalności postępowania zarządców poprzez ustalanie, a następnie nadzór nad przestrzeganiem standardów i zasad etyki zawodowej;
- kształtowanie wizerunku zarządcy jako profesjonalnego powiernika i mediatora na jak najlepszą społeczna opinię w tym zawodzie;
- odgrywanie roli forum wymiany wzajemnych doświadczeń i opinii;
- uczestnictwo w pracach organów stanowiących akty prawne, mające wpływ na zarządzanie i administrowanie nieruchomościami;
- ochrona interesów całej grupy zawodowej oraz współpraca z organizacjami zrzeszającymi innych przedstawicieli zawodów zajmujących się nieruchomościami;
- podejmowanie działań, inicjatyw na rzecz poprawy jakości życia mieszkańców na terenie działalności Stowarzyszenia;
- propagowanie działalności stowarzyszenia
§ 10
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
- organizowanie regularnych spotkań i publiczna promocję celów Stowarzyszenia;
- organizowanie kursów i szkoleń;
- współpracę z instytucjami rządowymi, samorządowymi i społecznymi mającymi wpływ na stan legislacji w zakresie gospodarki i zarządzania nieruchomościami;
- propagowanie i wspomaganie działalności wydawniczej w zakresie publikacji specjalistycznych;
- podejmowanie innych działań w interesie członków Stowarzyszenia.
- potwierdzanie kwalifikacji zawodowych zarządców. wydawanie certyfikatów
- współpraca z pokrewnymi stowarzyszeniami krajowymi i zagranicznymi oraz organizacjami mającymi podobne cele działania.
Rozdział III
Członkowie Stowarzyszenia, ich prawa i obowiązki
§ 11
Członkowie stowarzyszenia dzielą się na:
- zwyczajnych,
- honorowych,
- wspierających.
§ 12
1. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być osoba spełniająca łącznie następujące warunki:
- posiada pełną zdolność do czynności prawnych i nie jest pozbawiona praw publicznych,
- posiada wykształcenie co najmniej średnie,
- jest związana zawodowo lub pozazawodowo z obsługą nieruchomości,
- posiada rekomendację dwóch członków Stowarzyszenia mających co najmniej pięcioletni staż członkowski w Stowarzyszeniu
- uzyskała opinię Komisji Etyki i Kwalifikacji, uwzględniającą spełnianie standardów zawodowych zarządcy nieruchomości.
2. Decyzję o przyjęciu w poczet członków Stowarzyszenia podejmuje Zarząd Stowarzyszenia.
§ 13
Członek zwyczajny ma prawo do:
- udziału w zebraniach z głosem decydującym;
- czynnego i biernego udziału w wyborach władz Stowarzyszenia;
- udziału w działalności Stowarzyszenia zgodnie z regulaminami i uchwałami jego władz;
- korzystania ze wszystkich urządzeń Stowarzyszenia w granicach określonych regulaminami;
- noszenia odznaki Stowarzyszenia;
- wnoszenia postulatów i wniosków do władz Stowarzyszenia.
- wglądu do dokumentacji stowarzyszenia.
§ 14
Członek zwyczajny ma obowiązek:
- przestrzegać postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia;
- przestrzegać zasad etyki zawodowej określonych w standardach zawodowych Stowarzyszenia;
- brać aktywny udział w realizacji celów statutowych Stowarzyszenia
- regularnie uiszczać składki, opłaty i należności ustalone w statucie, regulaminach i uchwałach podjętych przez władze Stowarzyszenia.
§ 15
Utrata członkostwa w Stowarzyszeniu może nastąpić z powodu:
-
- nie wypełnianie obowiązków wymienionych w § 14
- braku udziału w Ogólnym Zgromadzeniu sprawozdawczym Stowarzyszenia w trzech kolejno po sobie następujących latach,
- zalegania z zapłatą składek członkowskich za dwa roczne okresy składkowe,
- Wniosek o pozbawienie członkowstwa może złożyć każdy członek stowarzyszenia.
- Wniosek wymaga formy pisemnej i winien zawierać wskazanie podstawy do wykluczenia, uzasadnienie i ewentualne dowody.
- Wniosek kieruje się do Zarządu Stowarzyszenia.
- Decyzję o pozbawieniu członkowstwa podejmuje Zarząd Stowarzyszenia, po uprzednim zaopiniowaniu wniosku o wykluczenie przez Komisję Etyki
i Kwalifikacji. - Od decyzji o skreśleniu z listy członków Stowarzyszenia przysługuje prawo odwołania się do Zgromadzenia, za pośrednictwem Zarządu, w terminie 21 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o skreśleniu z listy członków.
- Wniesienie odwołania w terminie określonym w ust. powyższym powoduje zawieszenie decyzji o skreśleniu z listy członków do czasu rozpatrzenia go przez najbliższe Zgromadzenie członków stowarzyszenia.
- Uchwała Zgromadzenia członków Stowarzyszenia w sprawie rozpatrzenia odwołania jest ostateczna.
§ 16
Członkiem honorowym może być każda osoba fizyczna, która bezpośrednio lub pośrednio wiosła znaczący wkład w realizację celów statutowych Stowarzyszenia.
- Członkostwo honorowe nadaje Zgromadzenie Ogólne na wniosek Zarządu Stowarzyszenia.
- Członkowie honorowi posiadają wszystkie prawa członka zwyczajnego, oprócz czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia oraz zwolnieni są z obowiązku opłacania składek członkowskich.
§17
Członkiem wspierającym mogą być osoby prawne, które działają lub są w inny sposób związane z działalnością w zakresie zarządzania i administrowania nieruchomościami.
- Status członka wspierającego nadaje Zarząd Stowarzyszenia po zapoznaniu się
z charakterem i rodzajem działalności zainteresowanej osoby prawnej. Wysokość składki członka wspierającego reguluje uchwała Zarządu.
§ 18
Członek wspierający ma prawo do:
- korzystania ze wszystkich urządzeń Stowarzyszenia w granicach określonych regulaminami;
- eksponowania znaku Stowarzyszenia na widocznym miejscu w swojej siedzibie;
- wnoszenia postulatów i wniosków do organów Stowarzyszenia oraz uczestniczenia z głosem doradczym w Ogólnych Zgromadzeniach Członków Stowarzyszenia
- Członek wspierający ma obowiązek wspierania i popierania celów
Stowarzyszenia w środowiskach swojego działania.
Rozdział IV
Organy Stowarzyszenia.
§ 19
Organami Stowarzyszenia są:
- Ogólne Zgromadzenie,
- Zarząd Stowarzyszenia,
- Komisja Rewizyjna,
- Komisja Etyki i Kwalifikacji.
§ 20
- Ogólne Zgromadzenie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
- Ogólne Zgromadzenia są zwyczajne (sprawozdawcze, sprawozdawczo – wyborcze) i nadzwyczajne.
- Ogólne Zgromadzenie zwyczajne – sprawozdawcze odbywają się raz do roku,
a sprawozdawczo – wyborcze co 3 lata – nie później niż w następnym kwartale po upływie kadencji. - Zgromadzenie zwołuje Zarząd Stowarzyszenia, zawiadamiając członków co najmniej 14 dni przed terminem zebrania.
- Zawiadomienie o zwołaniu Ogólnego Zgromadzenia zostaje dostarczone wszystkim członkom Stowarzyszenie na piśmie za pośrednictwem operatora pocztowego albo za pisemną zgodą członka – za pośrednictwem poczty elektronicznej.
§ 21
Nadzwyczajne Ogólne Zgromadzenie może być zwołane:
- z inicjatywy Zarządu Stowarzyszenia;
- na wniosek Komisji Rewizyjnej;
- na pisemne żądanie 10% zwyczajnych członków Stowarzyszenia,
z podaniem proponowanego porządku obrad Ogólnego Zgromadzenia.
- Nadzwyczajne Ogólne Zgromadzenie powinno odbyć się najpóźniej w ciągu 30 dni od daty złożenia wniosku do zarządu.
- Nadzwyczajne Ogólne Zgromadzenie obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.§ 22
Do kompetencji Ogólnego Zgromadzenia należą:
- zmiany Statutu;
- nadawanie godności członka honorowego;
- podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia, sposobu przeprowadzania likwidacji i przekazania majątku;
- wybór i odwołanie członków Zarządu Stowarzyszenia, Komisji Rewizyjnej oraz Komisji Etyki i Kwalifikacji.
- zatwierdzenie programu działalności oraz rozpatrywanie sprawozdań
z działalności organów Stowarzyszenia; - zatwierdzanie corocznych sprawozdań finansowych;
- podejmowanie na wniosek Komisji Rewizyjnej uchwał o udzieleniu absolutorium Zarządowi Stowarzyszenia;
- uchwalanie i zmian regulaminu Ogólnego Zgromadzenia;
- rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu w przedmiocie skreślenia z listy członków Stowarzyszenia;
- ustalenie znaków organizacyjnych i godła Stowarzyszenia.
- uchwalanie zasad etyki zawodowej zarządcy nieruchomości.
- uchwalania regulaminu przyznawania certyfikatów zarządcy nieruchomości.
§ 23
- Kadencja Zarządu , Komisji Rewizyjnej oraz Komisji Etyki i Kwalifikacji Stowarzyszenia trwa 3 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od uchwały Ogólnego Zgromadzenia.
- W przypadku ustąpienia członka Zarządu lub Komisji Rewizyjnej oraz Komisji Etyki i Kwalifikacji przed upływem kadencji, organy te mogą powołać członka, który pełni tę funkcję do końca kadencji. Liczba powołanych członków w tym trybie nie może przekroczyć 1/3 członków odpowiednich organów pochodzących z wyboru.
- W przypadku ustąpienia więcej niż 1/3 członków władz Stowarzyszenia, uzupełnienia tych władz dokonuje się w drodze wyborów uzupełniających na najbliższym Ogólnym Zgromadzeniu członków.
- Ogólne Zgromadzenie członków zwołuje się w dwóch terminach. Drugi termin wyznacza się na 30 minut po upływie planowanego rozpoczęcia Zgromadzenia w pierwszym terminie.
- Ogólne Zgromadzenie członków jest ważne i zdolne do podejmowania uchwał
w pierwszym terminie, jeżeli uczestniczy w nim powyżej 50% członków uprawnionych do głosowania. Ogólne Zgromadzenie w drugim terminie jest ważne bez względu na ilość uczestniczących w nim członków. - Uchwały organów Stowarzyszenia podejmowane są zwykłą większością głosów biorących udział w głosowaniu, poza przypadkiem określonym w § 28 ust.3.
§ 24
- Zarząd Stowarzyszenia składa się z trzech do pięciu członków, w tym Prezesa, Wiceprezesa i Sekretarza.
- Skład ilościowy Zarządu na daną kadencję określa Ogólne Zgromadzenie.
- Zarząd wieloosobowy jest zdolny do podejmowania decyzji i uchwał, jeżeli
w posiedzeniu uczestniczy co najmniej połowa członków. W przypadku równej liczby oddanych głosów, głos Prezesa Zarządu Stowarzyszenia liczony jest podwójnie.
§ 25
Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
- kierowanie działalnością i zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia;
- reprezentowanie Stowarzyszenia;
- zwoływanie Ogólnego Zgromadzenia;
- opracowanie strategii rozwoju Stowarzyszenia;
- opracowanie regulaminów wewnętrznych Stowarzyszenia i zatwierdzanie tych, które nie są zastrzeżone do właściwości Zgromadzenia Ogólnego;
- opracowanie rocznych planów pracy, preliminarzy dochodów i wydatków, sprawozdań finansowych i sprawozdań z działalności statutowej;
- przyjmowanie w poczet członków zwyczajnych i wspierających Stowarzyszenia,
- skreślanie z listy członków Stowarzyszenia;
- nabywanie i zbywanie nieruchomości;
- rozstrzyganie sporów powstałych na tle działalności Stowarzyszenia;
- ustalanie wysokości składek członkowskich i wpisowego;
- podejmowanie uchwał o przystąpieniu Stowarzyszenia do Stowarzyszeń
i organizacji; - składanie na dorocznym Ogólnym Zgromadzeniu sprawozdania ze swojej działalności;
§ 26
Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków.
- Na pierwszym posiedzeniu członkowie wybierają ze swojego grona przewodniczącego.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być jednocześnie członkami Zarządu oraz Komisji Etyki i Kwalifikacji.
- Komisja Rewizyjna podejmuje uchwały w obecności co najmniej dwóch członków, przy czym w takim wypadku głos przewodniczącego liczony jest podwójnie.
§ 27
Komisja Rewizyjna kontroluje – co najmniej raz na rok- całokształt działalności Stowarzyszenia pod względem gospodarności i zgodności z przepisami.
- Komisja Rewizyjna ma prawo występowania do Zarządu z wnioskami wynikającymi z kontroli i żądania wyjaśnień.
- Komisja Rewizyjna ma obowiązek składania Ogólnemu Zgromadzeniu sprawozdania ze swojej działalności wraz z wnioskami w przedmiocie absolutorium dla Zarządu.
§ 28
Komisja Etyki i Kwalifikacji składa się z trzech członków.
- Przewodniczącego Komisji oraz jej członków wybiera Ogólne Zgromadzenie.
- Wybór na Przewodniczącego oraz na każdego z członków Komisji jest ważny, gdy kandydat uzyska minimum 2/3 głosów uczestniczących
w głosowaniu. - Członkowie Komisji Etyki i Kwalifikacji nie mogą być jednocześnie członkami Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej.
- Komisja Etyki i Kwalifikacji podejmuje uchwały w obecności co najmniej dwóch członków, przy czym w takim wypadku głos przewodniczącego liczony jest podwójnie
- Zadaniem Komisji Etyki i Kwalifikacji jest:
- opiniowanie wniosków o przyjęcie w poczet członków Stowarzyszenia,
- opiniowanie wniosków o skreślenie z listy członków Stowarzyszenia
- opracowywanie projektów standardów zawodowych zarządcy nieruchomości oraz regulaminu przyznawania certyfikatów zarządcy nieruchomości i przedkładanie ich Ogólnemu Zgromadzeniu,
- przyznawanie certyfikatów zarządcy nieruchomości na podstawie obowiązujących uchwał i regulaminów przyjętych przez Ogólne Zgromadzenie
Rozdział V
Majątek Stowarzyszenia.
§ 29
Majątek Stowarzyszenia tworzą:
- wpisowe i składki członkowskie
- dochody z rzeczy ruchomych, nieruchomości oraz praw dających przychody;
- wpływy z działalności gospodarczej;
- zapisy, darowizny, subwencje, spadki;
- inne wpływy i dochody;
- składki i zbiórki publiczne organizowane na podstawie obowiązujących przepisów prawa.2. Majątek i środki Stowarzyszenia mogą być wykorzystane wyłącznie na cele statutowe.
§ 30
Majątkiem Stowarzyszenia zarządza Zarząd.
Rozdział VI
Reprezentacja.
§ 31
Do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych
- i niemajątkowych oraz podpisywania w imieniu Stowarzyszenia jest wymagany podpis Prezesa Zarządu Stowarzyszenia lub dwóch członków Zarządu Stowarzyszenia.
- W imieniu Stowarzyszenia może występować i podpisywać pełnomocnik Zarządu w granicach udzielonego mu przez Zarząd Stowarzyszenia umocowania.
Rozdział VII
Postanowienia ogólne.
§ 32
Wpisowe i składki nie podlegają zwrotowi.
§ 33
Stowarzyszeni ma prawo przystępować do innych organizacji i federacji związanych w swojej działalności statutowej z tematyką nieruchomości.
Rozdział VIII
Rozwiązanie Stowarzyszenia i zmiany statutu.
§ 34
Podejmując uchwałę o rozwiązywaniu się Stowarzyszenia, Ogólne Zgromadzenie powołuje komisję likwidacyjną i decyduje o majątku.
- Komisja likwidacyjna zobowiązana jest do opublikowania wyników likwidacji w gazecie codziennej o zasięgu ogólnopolskim.
- Majątek po zlikwidowanym Stowarzyszeniu przeznacza się na cele określone w uchwale likwidacyjnej.